Дружба між українськими націоналістами та кримськими татарами виявилась не такою вже й міцною. Все почалось тиждень тому, під час форуму «Крим в умовах окупації: наслідки для України та світу», який відбувся у Києві 25-26 лютого 2017 р. Причиною стало недостатнє, на думку націоналістів висвітлення ролі українців під час протистояння, та перебільшення ролі кримських татар у боротьбі за повернення півострову до складу України. Про це з обуренням написало українське націоналістичне видання «Кримська світлиця», яке наразі працює на території материкової України.

«Переважна більшість атрибутів форуму недвозначно асоціювалися з кримськотатарською національною символікою. Так, тамга стоїть уже на титулі самої брошури з програмою форуму, в холі Клубу КМУ кримськотатарська атрибутика рясно презентована національною кухнею, музикою, одягом, а в залі, де безпосередньо проводився захід, поруч з українським стояв кримськотатарський прапор…Такий контекст міжнародного форуму природно ставить запитання: яким сьогодні бачать Крим в Україні й світі?».

Автори публікації вважають, що видавати ситуацію в Криму як суто національне питання що стосується в першу чергу кримських татар не є коректним. Більш того, ситуація щодо кримськотатарської автономії навіть не вирішена в Україні. Вона існує лише у проектній формі.

«Очевидно, що ці невербальні знаки покликані на рівні підтексту формувати картину Криму як кримськотатарської національної території. Варто відзначити, що сьогоднішні тенденції в площині конституційних змін щодо Криму мають лише проектний формат, тому Міністерству інформаційної політики України, як організатору міжнародного форуму, некоректно на міжнародному заході декларувати символи, які не затверджені на державному рівні. Крім того, проведення цього заходу має враховувати передусім загальнодержавні інтереси, а не лише окремого народу. Якщо організатори мали на меті акцентувати увагу на національній специфіці Кримського півострова, то разом з кримськотатарською національною атрибутикою потрібно подавати й символи караїмів та кримчаків, які так само є корінними народами Криму, і так само потребують уваги міжнародної спільноти».

Дісталося й авторам Фільму «Крим. Спротив», показом якого завершувався Форум. На думку авторів націоналістичного видання фільм є однобоким, через те що недостатньо зобразив спротив, що чинили росіянам, наприклад, футбольні фанати:

«Фільм висвітлює події опору Криму російській окупації, але зображення цих подій тут є вибірковим. Так, говорячи про кримський спротив, акцентується увага виключно на кримськотатарській складовій, висвітлюються лише ті сторінки спротиву, де кримські татари відіграли важливу роль, натомість роль інших учасників опору зведена до нуля. Як справедливо наголосив на форумі Сергій Костинський, 26 лютого 2014 р. у Сімферополі «на захист територіальної цілісності вийшли понад 10000 людей: кримські татари, українці, росіяни за походженням, ультрас «Таврії», які відгукнулися на заклик Меджлісу кримськотатарського народу».

На закиди націоналістів відгукнувся один з керівників, який звинуватив авторів «Кримської світлиці» у спробі асиміляції кримських татар. Також, він вдався до повчання українців щодо політики, якої вони мають дотримуватись в україно-кримськотатарських стосунках, та привів у приклад Росію:

«Мова — головний маркер кримських татар, який визначає їх ідентичність. М’яко підтримуйте протистояння всередині кримських татар на релігійному ґрунті. Ідіть тим же шляхом, що успішно реалізує Москва. Нехай будуть українські мусульмани, для яких вся Україна їх Батьківщина, а колишня п’ята графа буде «націоналістичним пережитком епохи створення національних держав».

Print Friendly, PDF & Email